Sunday 5 August 2012

PAS PARTI DAYUS

Isu Hudud dan Negara Islam timbul lagi gara-gara debat antara Ketua Pemuda PAS dan Ulama Muda UMNO, yang mana dalam debat itu ketua pemuda PAS menempelak Ulama Muda UMNO kononnya tidak "updated" tentang isu ini bilamana di pertanyakan tentang amaran Karpal Singh "over my dead body for Islamic State".

Ketua Pemuda PAS mengatakan itu ucapan Karpal 20 tahun dulu dimana hari ini Karpal sudah boleh menerima Negara Islam dan Hudud seperti yang dikatakan di dalam konvensyen Pakatan Rakyat di Pulau Pinang.

Dan seperti biasa dan sudah dijangkakan kenyataan dari DAP akan dikeluarkan keesokan harinya membantah isu Negara Islam dan perlaksanaan Hudud. Dan seperti biasa satria-satria PAS yang berdegar-degar dalam ceramah termasuk Husam Musa sebelum ini, tunduk patuh dan membisu. Begitu hebatnya DAP ini hingga mampu mencorakkan perjalanan politik PAS yang selama ini dilihat tidak akan mengalah walau seinci pun bila menganyang UMNO dalam isu Negara Islam dan Hudud ini.

Memang terserlah PAS hanya parti "cukupkan korum" dalam pakatan rakyat dan hanya dikudakan untuk dipergunakan ahli-ahlinya yang taksub dan sanggup berbuat apa sahaja atas nama parti. Jadi slogan "PAS ganti UMNO" hanyalah satu fatamorgana untuk pendokong-pendokong tegar PAS. Jika dilihat dari segi kerusi dan dominasi UMNO dalam BarisanNasional, PAS secara dayusnya telah merelakan diri mereka di perendahkan, diperkotakkatikkan dan di pergunakan dalam pakatan rakyat. Memang sah antara perjuangan Islam mereka dengan menjaga hati Karpal, DAP dan PR, PAS lebih menjaga hati Karpal DAP dan PR. Inilah nilai PAS, sampai bila-bila pun PAS tidak akan dominan. Dan jawatan mursyidul am wajar dipertimbangkan untuk Karpal Singh




Sent from Samsung tablet

No comments:

Post a Comment